پیام رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران به مناسبت فرا رسیدن سال نو

به نام خداوند رحمان و رحیم

اعضاء محترم انجمن جمعیت شناسی ایران

با سلام و احترام،

در این روزهای پایانی سال 1398 که تمامی ابعاد زندگی تحت الشعاع “ویروس و اپیدمی کرونا” قرار گرفته است، از درگاه خداوند متعال پایداری و سلامتی ملت عزیز و سربلند ایران را آرزو میکنم، و اجازه میخواهم صمیمانه ترین تبریکات قلبی خود را به مناسبت فرا رسیدن بهار و نوروز تقدیم شما عزیزان نمایم.

بدون شک انجمنهای علمی، متخصصان و پژوهشگران در شناسایی روند سلامت جمعیت، ویژگیهای بیماری های همه گیر، و سطح، روند و الگوی مرگ و میر ناشی از آنها نقش بسزایی دارند.  در این برهه زمانی که متخصصین و کارشناسان علوم پزشکی و پیراپزشکی در صحنه نبرد با اپیدمی ویروس کرونا تمامی توان و علم خود را بکار گرفته اند، مطالعات علمی محققین، بویژه اعضاء انجمن جمعیت شناسی ایران می تواند زوایای تاثیرات جمعیتی و اجتماعی این بیماری همه گیر را بررسی نموده، و با ادله علمی راهکارهایی برای تاب آوری مردم و برای سیاستگذاری موثر در کنترل و مدیریت آن، و همچنین مقابله با اپیدمی های مشابه در آینده ارائه نمایند.  همدلی و همراهی فردی و گروهی اساتید، محققین، و دانشجویان و ارائه راهکارهای امید بخش به جامعه می تواند در کاهش آثار منفی این اپیدمی موثر و مفید باشد.  اطمینان دارم که این دوران نیز همانند شرایط سخت در تاریخ تحولات بشری خواهد گذشت، و انشاءلله تجربیات و درسهای آموزنده این روزها در بهبودی وضعیت نسل حاضر و آینده  موثر واقع خواهد شد.

در اینجا، فرصت را مغتمم شمرده، گزارشی مختصر از فعالیتهای انجمن در یکسال گذشته ارائه می نمایم. انجمن جمعیت شناسی ایران همانند گذشته، در سال جاری نقش بسزائی در ترویج و توسعه علم جمعیت شناسی و نیز شناخت عمیق تحولات جمعیتی در کشور داشته است. در مجموع بیش از 20 فعالیت علمی در کارنامه انجمن برای سال 1398 به ثبت رسیده است. برگزاری کارگاههای تخصصی، کنفرانس دوسالانه انجمن، همکاری با سایر انجمنهای علوم اجتماعی در برگزاری کنفرانسهای علمی،  برگزاری سمینارهای ماهانه توسط دفتر مرکزی و استانی انجمن، حضور در جلسات مشورتی و سیاستگذاری، و نیز همکاری با مطبوعات برای ارائه نتایج علمی و دیدگاههای تخصصی در مورد زوایای پیچیده جمعیت از فعالیتهای ارزشمند انجمن و اعضاء آن بوده است. بیست و ششمین شماره نامه انجمن نیز منتشر، و مقدمات انتشار شماره های آینده نیز فراهم شده است.

بسیار خرسندیم که با در نظر داشت تحولات و سیاستهای جمعیتی کشور، نهمین کنفرانس انجمن تحت عنوان پویایی جمعیت و سرمایه انسانی در ایران  با همکاری انجمن‌های علمی علوم اجتماعی، موسسات پژوهشی و سازمانهای اجرایی در روزهای 20 و 21 آبان ماه با حضور چشمگیر محققین و اندیشمندان جمعیتی، متخصصین آموزش، نیروی کار و اشتغال، و سلامت در مجموعـه ایوان شمس برگزار شد. این نشست علمی فرصت مغتنمی بود تا با همفکری و همدلی، ایده ها و دیدگاه های صاحب نظران در مورد مسائل جمعیتی و پیامدهای آن که دغدغه مسئولین و سیاستگذاران کشور است به بحث و گفتگو گذاشته شود. در مجموع 45 مقاله بصورت سخنرانی و پوستر ارائه شد، و دو میزگرد تخصصی با عناوین”تغییرات ساختار سنی، اشتغال و سرمایه انسانی” و “سیاستهای جمعیتی و بهره­ گیری از سرمایه انسانی” با حضور اساتید برجسته و سیاست گذاران حوزه ­های سرمایه انسانی و اشتغال برگزار گردید.

مراسم بزرگداشت استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمد میرزائی پایه گذاری سنت حسنه ای بود که با پشتیبانی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای گرامیداشت زحمات اساتید پیشکسوت توسط انجمن برگزار گردید. حضور پرشور همکاران، دانشجویان و اعضاء انجمن در تقدیر از سجایای اخلاقی و زحمات و تلاش بی وقفه استاد عزیز دکتر میرزائی در امر آموزش و ترویج علم جمعیت شناسی به یاد ماندنی است. برنامه گرامیداشت سایر اساتید خدوم و پیشکسوت جمعیت شناسی کشور تهیه شده، و به یاری حق تعالی در زمان مناسب به استحضار اعضاء خواهد رسید.

اعضاء انجمن در سال جاری داغدار رحلت دکتر حبیب الله زنجانی، استاد پیشکسوت و رئیس پیشین انجمن جمعیت شناسی ایران بودند. استاد زنجانی پس از عمری تلاش و حضور فعال در برنامه های آموزشی و کارشناسی جمعیت، در دیماه سال جاری از بین ما رفتند، ولی آثار ارزشمندی از جمله تألیفات و دانشجویان و کارشناسان جمعیت شناسی پرورش یافته خود را برای ما به یادگار باقی گذاشتند. مراسم متعدد ترحیم و بزرگداشت این استاد گرامی با حضور پرشور همکاران، دانشجویان و اعضاء انجمن حاکی از قدردانی همکاران و دانشجویان از خدمات ایشان و تسلای خاطر خانواده محترمشان بود.

برگزاری نشستها و ارائه فعالیتهای علمی بویژه در شرایط اقتصادی حال حاضر کار ساده ای نیست.  خدای بزرگ را سپاسگزاریم که علیرغم مشکلات مالی، با همت والای همکاران عزیزم در هیأت مدیره انجمن و با حمایت های مادی و معنوی سازمانها و افراد مختلف برگزاری فعالیتهای انجمن استمرار داشته است.  لازم می دانم از حمایت های ارزشمند اعضاء هیات مدیره انجمن، مؤسسه مطالعات جمعیتی، دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، انجمن­های علمی جامعه ­شناسی، انسان شناسی، و مطالعات فرهنگی و ارتباطات، و سازمانها و نهادهای مختلفی که امکان ارائه فعالیتهای مستمر انجمن را فراهم نمودند سپاسگزاری ­نمایم.

تلاش و فعالیت مستمر انجمن در گواهی صادره از دبیرخانه کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بر اساس ارزیابی های دقیق بدست آمده، منعکس شده است. بر اساس این ارزیابی، در سال 1397 انجمن جمعیت شناسی ایران با 957.25 امتیاز نسبت به سال 1396 امتیاز بیشتری کسب نموده و همچنان رتبهB  را احراز کرده است.  

امیدوارم این زحمات بی دریغ و ارزشمند قدمی کوچک برای شناخت بهتر و عمیق­ تر وضعیت جمعیت در کشور، و دستیابی به راهکارهای علمی و اجرائی برای بهره ­برداری از فرصت­های کم نظیر جمعیتی ایران باشد، و زمینه تعامل بیشتر محققین و سیاست گزاران کشور برای خدمت به ایران عزیز اسلامی را فراهم آورد.  در پایان، از طرف هیأت مدیره انجمن، ضمن عرض تبریک عید فرخنده نوروز و آغاز سال جدید، امیدوارم دوران مقطعی و طاقت فرسای اپیدمی کرونا به زودی سپری شود، و ایامی سرشار از سلامت، موفقیت و امید در پیش داشته باشید.

یادمان باشد همگی در هنگام حلول سال نو برای پزشکان، پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت که در خط مقدم جدال با ویروس کرونا در بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی برای تأمین و حفظ سلامتی ملت بزرگ ایران جان فشانی می کنند یاد کنیم، و برای سلامتی، بردباری و پایداری آنها و خانواده هایشان دعا کنیم، و از درگاه ایزد منان  توفیق روزافزون وزیر محترم بهداشت و همکارانشان را آرزو نماییم.

محمد جلال عباسی شوازی

رئیس انجمن

بیست و نهم اسفند 1398