سی‌وهفتمین همایش ملی و پنجمین کنگره بین‌المللی مددکاری اجتماعی و تنوع اجتماعی برگزار شد

سی و هفتمین همایش ملی و پنجمین کنگره بین المللی روز مددکاری اجتماعی به همت انجمن مددکاران اجتماعی ایران و با همکاری هفده کشور و حدود پنجاه سازمان و انجمن داخلی و با حضور انجمن جمعیت شناسی ایران ، به صورت آنلاین در تاریخ ۱۸ اسفند ماه برگزار شد.

ثمانه یزدانی، معاون بین الملل کمیسیون ملی یونسکو-ایران و مدیر بخش علوم اجتماعی و انسانی این سازمان در این نشست سخنرانی کرد. یزدانی در ابتدا به اهمیت تنوع فرهنگی در یونسکو اشاره کرد و گفت: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال ۲۰۰۱ بیانیه‌ای در خصوص تنوع فرهنگی جهانی مطرح کرد که پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌  ای، روز بیست و یکم ماه مه را به عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه به ثبت رساند. به علاوه سازمان آیسسکو با مصوب نمودن «بیانیه تنوع فرهنگی اسلامی»، ضمن به رسمت شناختن همه فرهنگ‌ها بر نقش محوری فرهنگ و تنوع فرهنگی تأکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تعیین روز بیست و یکم ماه مه به عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه در نظر داشت نقش فرهنگ را در توسعه پایدار پررنگ‌تر کند. علاوه بر این اهداف دیگری در تأیید قطعنامه این روز بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمایت از سیستم‌های پایدار مدیریت فرهنگ، دستیابی به جریانی متعادل از خدمات فرهنگی و افزایش پویایی متخصصان این حوزه ، تلفیق فرهنگ با چهارچوب‌های توسعه پایدار و پیشبرد حقوق بشر و تنوع اجتماعی اشاره کرد.

  یزدانی تاکید کرد:  بیش از سه چهارم ناسازگاری‌های عمده‌ای که در سراسر جهان به وقوع می‌پیوندد، از یک بعد فرهنگی برخوردار است به همین دلیل، از نظر بسیاری از منتقدان، ایجاد پیوند بین فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان، بهترین استراتژی برای ایجاد صلح، پایداری و توسعه در دنیا به حساب می‌آید.در واقع، تنوع فرهنگی نیروی محرک توسعه به شمار می‌رود که نه تنها می‌تواند رونق اقتصادی را برای تمام کشورهای سراسر دنیا در پی داشته باشد، بلکه بعد عاطفی، اخلاقی، مذهبی و عقلانی زندگی بشر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیش روی زندگی بشری را از میان بردارد.
یزدانی در ادامه بر اهمیت تنوع فرهنگی در روند جهانی شدن اشاره کرد و گفت: در راهبردها و برنامه های  فرهنگ و اسناد مصوب سازمان، بر توجه به تنوع فرهنگی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی، آگاه‌سازی نهادهای سیاسی و جامعه مدنی و همچنین بر شناخت بهتر رابطه میان تنوع فرهنگی و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها با توجه به روند جهانی‌شدن و دگرگونی‌های اجتماعی و فرهنگی تاکید شده است  و طی سالیان اخیر یکی از اولویت های  کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز تنوع فرهنگی و گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌هابوده و این موضوع در گردهمایی ها‌ و نشست های تخصصی ، فعالیت‌های ترویجی، جلسات تخصصی ملی و منطقه‌ای و کارگاه های برگزار شده مورد توجه قرار گرفته است.

سید حسن موسوی چلک، ریس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و دبیر علمی سی و هفتمین همایش ملی و پنجمین کنگره بین المللی مددکاری اجتماعی و تنوع اجتماعی، گفت:  هر ساله به مناسبت روز های ملی و جهانی مددکار اجتماعی، همایشی توسط انجمن مددکاران اجتماعی ایران با همکاری دستگاه ها، دانشگاه ها، انجمن ها و تشکل های بین المللی مددکاران اجتماعی برگزار می شود. وی گفت: بر این باوریم که در دنیای بزرگی که انسان ها با ادیان، رنگ ها، نژاد ها، اقوام، زبان ها و…. مختلفی زندگی می کنند و خداوند در قرآن (آیه ۲۲ سوره مبارکه روم ) هم اختلاف زبان ها و رنگ ها را از نشانه های قدرت خود بیان کرده و آن را نشانه هایی برای دانشوران می داند، می توانیم با پذیرش تنوع اجتماعی و فرهنگی و احترام به حقوق همه شهروندان‌، حذف تبعیض‌ها و عدالت در دسترسی به خدمات و امکانات در حوزه های مختلف، دنیایی پر از آرامش، صلح و مهربانی بسازیم و البته این جهان را باید ساخت.

دبیر علمی همایش درادامه افزود:  در مددکاری اجتماعی دو اصل اساسی « پذیرش» و « فردیت» را داریم که بر پذیرش و توجه به تنوع اجتماعی تاکید دارند. همچنین در بیانیه جهانی اصول اخلاق حرفه ای مددکاری اجتماعی که در مجمع جهانی فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در ایرلند مصوب شده، بر « احترام به تفاوت ها» تاکید شده است.

در این نشست، روری ترویل دبیر کل فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی، سید حسن موسوی چلک ریس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و دبیر علمی سی و هفتمین همایش ملی و پنجمین کنگره بین المللی مددکاری اجتماعی و تنوع اجتماعی، احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، علی کاظمی معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری، پاولا پونتارولو رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایتالیا، آنتونیو لوپز پالاییز، مدیرعامل شورای بین المللی رفاه اجتماعی، مسعود ایوبی رییس انجمن مددکاران اجتماعی افغانستان و سارا بنکس استاد دانشگاه دورهام و نظریه پرداز  برجسته حوزه اخلاق مددکاری اجتماعی حضور داشتند.