دکتر محمد جلال عباسی شوازی

به نام خالق زیبائیها

اعضاء محترم انجمن جمعیت شناسی ایران

با سلام و احترام،

در روزهای پایانی سال 1397 و در آستانه نو شدن طبیعت، مفتخرم که به عنوان خدمتگزار انجمن جمعیت شناسی ایران، گزارشی مختصر از فعالیتهای انجمن در سال جاری را برایتان ارسال دارم.

بدون شک انجمن جمعیت شناسی ایران نقش بسزائی در ترویج و توسعه علم جمعیت شناسی و نیز شناخت عمیق تحولات جمعیتی در کشور دارد. حضور فعال اعضاء انجمن در نشستهای تخصصی، تعامل سازنده با سازمانها و نهادهای اجرائی، و ارائه مشاورتهای تخصصی به برنامه ریزان و سیاستگزاران از جمله خدمات ارزشمندی است که در راستای سیاستهای جمعیتی در کشور ارائه می شود.  در یکسال گذشته، در مجموع بیش از 20 فعالیت علمی از جمله نشستهای علمی و کارگاههای تخصصی در کارنامه انجمن به ثبت رسیده است. همکاری در برگزاری سیمنار بین المللی “پویائی جمعیت و سرمایه انسانی در کشورهای اسلامی” با حضور جمعیت شناسان و اقتصاددانان برجسته بین المللی یکی از فعالیتهای ارزشمند و اثر گذار انجمن در اردیبهشت سال 1397 بود. افتتاح دفاتر استانی انجمن و برگزاری کارگاههای آموزشی و سخنرانی های علمی نیز در گسترش فعالیتهای انجمن در استانها مفید و موثر بوده است.  بیست و چهارمین شماره نامه انجمن جمعیت شناسی ایران نیز در روزهای پایانی سال منتشر شد. علاوه بر آن، در یکسال گذشته هماهنگی های متعددی برای برگزاری کنفرانس دو سالانه انجمن صورت پذیرفت. در نظر است تا نهمین کنفرانس انجمن در آبانماه 1398 تحت عنوان “پویائی جمعیت و سرمایه انسانی در ایران” با هماهنگی نهادها و سازمانهای مختلف برگزار شود.  جزئیات همایش ملی انجمن به زودی اعلام خواهد شد. حاصل تلاشها و فعالیتهای شبانه روزی انجمن در گواهی دبیرخانه کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بر اساس ارزیابیهای دقیق بدست آمده است نیز متبلور است. بر اساس این ارزیابی، انجمن جمعیت شناسی ایران با 915 امتیاز رتبهB  کسب نموده، و به عنوان “انجمن دارای شیب رشد بیش از 100 درصد” معرفی شده است. 

در پایان، فرصت را مغتنم شمرده و از طرف هیات مدیره انجمن، ضمن عرض تبریک عید فرخنده نوروز و آغاز سال جدید، ایامی سرشار از سلامت، موفقیت و امید برای شما و خانواده محترم آرزومندم.

  محمد جلال عباسی شوازی رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران