اساسنامه
بسمه تعالی
اساسنامه انجمن جمعيت شناسی ايران
فصل اول : كليات و اهداف :
ماده 1 : به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاء علم جمعيت شناسی و توسعه كمی و كيفی نيروهای متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشی در زمينه های مربوطه ، انجمن جمعيت شناسی ايران كه از اين به بعد در اين اساسنامه انجمن ناميده مي شود، تشكيل مي گردد.
ماده 2 : انجمن، بنيادی غيرانتفاعی است و در زمينه های علمی و پژوهشی فعاليت مي كند و از تاريخ ثبت دارای شخصيت حقوقی است و رئيس هيئت مديره آن نماينده قانونی انجمن می باشد.
ماده 3 : مركز انجمن در شهر تهران است و شعب آن پس از موافقت كميسيون انجمنهای علمي مي تواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود.
ماده 4 : انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه برای مدت نامحدود تشكيل مي شود و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامی ايران می باشد.
فصل دوم – وظايف و فعاليت ها
ماده 5 : به منظور نيل به هدف های مذكور در ماده 1 اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد.
1 – 5 – ايجاد و تحكيم روابط علمی و تحقيقاتی در سطح ملی و بين المللی بين محققان و متخصصانی كه به گونه ای با علم جمعيت شناسی سروكار دارند.
2 – 5 – همكاری با نهادهای اجرائی، علمی و پژوهشی در زمينه ارزيابی و بازنگری طرح ها و برنامه های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه موضوع مورد مطالعه انجمن
3 – 5 – ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از استادان و محققان ممتاز
4 – 5 – ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی
5 – 5 – تشكيل گردهمائيهای علمی در سطح ملی، منطقه ای و بين المللی
6 – 5 – انتشار كتب و نشريات علمی
فصل سوم – انواع و شرايط عضويت :
ماده 6 – انواع و شرايط عضويت در انجمن عبارتست از :
1 – 6 – عضويت پيوسته :
مؤسسان انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه كارشناسي ارشد در رشته جمعيتشناسي و رشتههاي مرتبط باشند ميتوانند به عضويت پيوسته انجمن درآيند.
2 – 6 – عضويت وابسته :
افرادي كه داراي شرايط زير هستند ميتوانند به عضويت وابسته انجمن درآيند.
الف – كليه كساني كه داراي درجه كارشناسي در يكي از رشتههاي مذكور در بند 1 – 6 باشند .
ب- كليه افرادي كه داراي درجه كارشناسي هستند و مدت 5 سال به نحوي در يكي از رشتههاي مذكور در بند 1 – 6 شاغل باشند.
3 – 6 – عضويت دانشجويي:
كليه دانشجوياني كه در ر شتههاي مورد نظر در بند 1 – 6 به تحصيل اشتغال دارند.
4 – 6 – عضويت افتخاري :
شخصيتهاي ايراني و خارجي كه مقام علمي آنان در زمينههاي جمعيتشناسي حائز اهميت باشد و يا در پيشبرد اهداف انجمن كمك هاي موثر و ارزندهاي نموده باشند.
5 – 6 – اعضاي موسساتي ( حقوقي ) :
سازمانهايي كه در زمينه هاي علمي و پژوهشي مربوطه فعاليت دارند ميتوانند به عضويت انجمن درآيند.
تبصره 1 : افرادي كه داراي درجه كارشناسي در يكي از رشتههاي مذكور در بند 1 – 6 ميباشند با تصويب هيئت مديره ميتوانند به عضويت پيوسته انجمن درآيند.
تبصره 2 : اعضاء افتخاري كليه مزاياي اعضاء پيوسته انجمن به جز حق انتخاب شدن به عضويت هيئت مديره را دارا هستند.
ماده 7 – هر يك از اعضاء ، سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط مجمع عمومي تعيين ميگردد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.
تبصره 1 : پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي نسبت به دارائي انجمن براي عضو ايجاد نميكند.
تبصره 2 : اعضاي افتخاري انجمن از پرداخت حق عضويت معاف هستند.
ماده 8 : عضويت در يكي از موارد زير خاتمه مييابد :
1 – 8 – استعفاي كتبي
2 – 8 – عدم پرداخت حق عضويت سالانه تا پايان آن سال
تبصره : تائيد خاتمه عضويت با هيئت مديره است.
فصل چهارم: اركان انجمن
ماده 9 : اركان اصلي انجمن عباتند از :
الف – مجمع عمومي ب – هيئت مديره ( شوراي اجرائي ) ج – بازرس ( يا بازرسان )
الف – مجمع عمومي
ماده 10 : مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته به صورت عادي يا فوق العاده تشكيل مي شود.
1 – 10 : مجمع عمومي عادي سالي يكبار تشكيل ميشود و با حضور يا رأي كتبي نصف به علاوه يك كل اعضاي انجمن رسميت مي يابد و تصميمات اكثريت آراء معتبر است.
2 – 10 : در صورتيكه در دعوت نخست مجمع عمومي رسميت نيافت، جلسه دوم به فاصله حداقل بيست روز بعد تشكيل ميشود و با هر تعداد حاضر جلسه رسميت خواهد يافت.
3 – 10 – مجمع عمومي فوق العاده در موارد ضروري با دعوت هيئت مديره يا بازرس ( بازرسان ) و يا با تقاضاي كتبي يك سوم اعضاي پيوسته تشكيل ميشود.
شرايط رسميت جلسه مجمع فوقالعاده همانند شرايط مجمع عمومي عادي مذكئر در بندهاي 1 – 10 و 2 – 10 ميباشد و تصميمات آن با دو سوم آراء معتبر است.
تبصره : دعوت براي تشكيل مجامع عمومي كتبي است و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضاء برسد.
ماده 11 : وظايف مجمع عمومي عادي و فوق العاده :
1 – 11 – انتخاب اعضاي هيئت مديره و بازرس يا بازرسان
2 – 11 – تصويب خط مشي انجمن
3 – 11 – بررسي و تصويب پيشنهادات هيئت مديره و بازرس ( يا بازرسان )
4 – 11 – تعيين ميزان حق عضويت و تصويب ترازنامه و بودجه انجمن
5 – 11 – تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه
6 – 11 – عزل هيئت مديره ( شوراي اجرايي ) و بازرس ( يا بازرسان )
7 – 11 – تصويب انحلال مجله
تبصره 1 – مجامع عمومي توسط هيئت رئيسهاي مركب از يك رئيس، يك منشي و دو ناظر اداره ميشوند.
تبصره 2 : اعضاي هيئت رئيسه با اعلام و پذيرش نامزدي خود در مجمع انتخاب مي شوند .
تبصره 3 : اعضاي هيئت رئيسه نبايد از بين كساني باشند كه خود را در انتخابات هيئت رئيسه و بازرس كانديدا كردهاند .
تبصره 4 : مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در مواد بندهاي 5 – 11 ، 6 – 11 و 7 – 11 تشكيل ميشود.
ب: هيئت مديره ( شوراي اجرايي )
ماده 12 – هيئت مديره انجمن مركب از 5 نفر عضو اصلي و 2 نفر عضو علي البدل ميباشد كه هر 3 سال يكبار با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب ميشوند.
1 – 12 – هيچ يك از اعضاء نميتوانند بيش از دو دوره متوالي به عضويت هيئت مديره انتخاب شوند.
2 – 12 – عضويت در هيئت مديره افتخاري است.
3 – 12 – هيئت مديره حداكثر تا يك ماه پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده و با راي كتبي نسبت به تفكيك وظايف خود اقدام مينمايد.
4 – 12 – كليه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضاي رئيس هيئت مديره و يكي از اعضاي هيئت مديره و با مهر انجمن و نامه های رسمی با امضای رئيس هيئت مديره يا نماينده وی معتبر است.
5 – 12 – هيئت مديره موظف است حداقل دو ماه يك بار جلسه خود را تشكيل دهد.
6 – 12 – جلسات هيئت مديره با حضور اكثريت اعضاء رسميت مييابد و تصميمات متخذه با اكثريت آراء موافق ، معتبر است.
7 – 12 – كليه مصوبات هيئت مديره ثبت و پس از امضاي اعضاء در دفتر صورتجلسات هيئت مديره نگهداري شود.
8 – 12 – شركت اعضاي هيئت مديره در جلسات ضروري است و غيبت هر يك از اعضاء بدون عذر موجه به تشخيص هيئت مديره تا سه جلسه متوالي و پنج جلسه متناوب در حكم استعفاي عضو غايب خواهد بود.
9 – 12 – در صورت استعفاء، بركناري و يا فوت هر يك از اعضاء هيئت مديره ، عضو علي البدل براي مدت باقيمانده دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.
10 – 12 – شركت بازرس ( يا بازرسان ) در جلسات هيئت مديره بدون داشتن حق رأي مجاز است.
11 – 12 – هيئت مديره موظف است ظرف حداكثر 4 ماه پيش از پايان تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيئت مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كمسيون انجمن هاي علمي ارسال نمايد.
تبصره : هيئت مديره پيشين تا تائيد هيئت مديره جديد از سوي كميسيون انجمنهاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي مسئوليت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ماده 13 – هيئت مديره انجمن نماينده قانوني انجمن ميباشد و وظايف و اختيارات آن به شرح زير است:
1 – 13 – اداره امور جاري انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومي
2 – 13 – تشكيل گروههاي علمي انجمن، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها .
3 – 13 – حفظ و نگهداري اموال منقول و غير منقول انجمن
4 – 13 – تدوين و تصويب آئين نامه هاي اجرائي
5 – 13 – تهيه گزارش ساليانه و تنظيم تراز مالي براي طرح در مجمع عمومي
6 – 13 – اقامه دعوي و پاسخگويي به دعاوي اشخاص حقيقي يا حقوقي در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و حق توكيل غير .
7 – 13 – انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن براي شركت در مجامع علمي داخلي و خارج ي
8 – 13 – اجراي طرحها و برنامههاي علمي در چارچوب وظايف انجمن
9 – 13 – جلب هدايا و كمكهاي مالي
10 – 13 – اهداء بورسهاي تحقيقاتي و آموزشي
11 – 13 – اتخاذ تصميم در مورد عضويت انجمن در مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
12 – 13 – ارسال گزارشهاي لازم به كميسيون انجمنهاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي
ج – بازرس يا بازرسان
ماده 14 – مجمع عمومي عادي 2 نفر را به عنوان بازرس اصلي و 1 نفر را به عنوان عضو علي البدل براي مدت 3 سال انتخاب مينمايد.
تبصره – انتخاب مجدد بازرس يا بازرسان بلامانع است .
ماده 15 – وظايف بازرس يا بازرسان به شرح زير است:
1- 15 – بررسي اسناد و دفاتر مالي انجمن و تهيه گزارش براي مجمع عمومي
2 – 15 – بررسي گزارش سالانه هيئت مديره و تهيه گزارش از عملكرد انجمن براي اطلاع مجمع عمومي
3 – 15 – گزارش هرگونه تخلف هيئت مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
تبصره : كليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالي و غير مالي در هر زمان و بدون قيد و شرط بايد از سوي هيئت مديره براي بررسي در دسترس بازرس يا بازرسان قرار گيرد.
فصل پنجم :
گروههاي علمي انجمن :
ماده 16 : انجمن ميتواند گروهها و كميتههاي زير را تشكيل دهد كه بر اساس شرح وظايفي كه از سوي هيئت مديره تعيين ميشود به فعاليت ميپردازند.
1 – گروههاي تخصصي
2 – كميته آموزش و پژوهش
3 – كميته انتشارات
4 – كميته آمار و اطلاعات
5 – كميته پذيرش و روابط عمومي
6 – كميته گردهمائيهاي علمي
1- 16 – تهيه و تصويب آئين نامه تشكيل گروهها و كميته ها با هيات مديره انجمن است.
فصل ششم : بودجه و مواد متفرقه
ماده 17 – منابع مالي انجمن عباتند از :
1- 17 – حق عضويت اعضاء
2 – 17 – درآمدهاي ناشي از ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و مشاورهاي
3 – 17 – دريافت هدايا و كمك ها
ماده 18 – درآمدها و هزينه هاي انجمن در دفاتر قانوني ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومي به كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي ارسال مي شود .
ماده 19 – كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصي به نام انجمن نزد بانكهاي كشور نگهداري ميشود.
ماده 20 – كليه مدارك و پروندههاي مالي و غير مالي در دفتر مركزي انجمن نگهداري مي شود.
ماده 21 – هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از تصويب كميسيون انجمنهاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي معتبر است .
ماده 22 – انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروهها و احزاب سياسي را ندارند .
ماده 23 – در صورت تصويب انحلال انجمن توسط مجمع عمومي، همان مجمع هيئت تسويه اي را براي پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد كرد . هيئت تسويه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهيها كليه دارايي هاي منقول و غير منقول انجمن را با نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالي به يكي از مؤسسات آموزشي يا پژوهشي كشور واگذار كند.
ماده 24 – اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل و 24 ماده و 14 تبصره در جلسه مورخ 29 / 7 / 72 مجمع عمومي به تصويب رسيد